Best Blogger Template

Cetakan Tamadun China



Negara China merupakan Negara yang paling awal menggunakan cetakan iaitu pada abad ke-7 Masihi dan merupakan satu ciptaan budaya China yang penting. Tetapi tahun sebenar tentang bilanya seni cetakan di Negara China mula wujud dan masih lagi diperdebatkan dalam kalangan ahli akademik kerana tiada bahan artifak atau peninggalan dokumen yang dapat dikaitkan dengan cetakan terawal yang telah dijumpa. Namum bergitu, berdasarkan pengamatan daripada aspek perkembangan sosial, budaya, dan bukti dokumen yang releven untuk dikaitkan. Secar pandangan dan pemikiran kasar, cetakan kayu mula digunakan dalam Dinasti Sui (581-518) dan menjadi popular dalam Dinasti Tang. Walaupunn cetakan ini popular, tetapi kebanyakan rekod dokumen tentang cetakan blok kayu dalam Dinasti Tang (618-607) masih sukar dipersembahkan.

Mahadharani Sutra (discovered in Kyongju, South Korea, Chinese. Printing of the Tang)

Cetakan pada pertengahan dan akhir pemerintahan Dinasti Tang

Pada akhir zaman pemerintahan Dinasti Tang, cetakan telah menjadi semakin popular sejak awal penciptaa. Keadaan ini boleh dilihat menerusi buku ajaran Buddha yang telah menggunakan cetakan secara aktif, dan juga ajaran Taoisme.

Diamod Sutra of 868 (dijumpai di Dunhung)
Pusat perkembangan cetakan juga semakin berkembang iaitu dari ibu negari di Chang’an dan Louyang (ibu negeri wilayah timur) sehingga ke tempat seperti Sichuan, Huainan, dan Dunhuang. Tempat-tempat inilah yang membawa kepada perkembangan seni cetakan.

Esoteric Dharani Scriptures (discovered in Dunhuang Tang)

Cetakan di Liao, Barat Xia dan Jin
Sezaman dengan Dinasti Song yang telah menjadi ikutan cara hidup etnik minoriti di Liao, Barat Xia dan Jin, cetakan di kawasan ini juga sama dengan kawasan di tengah dan Selatan China. Dalam Tahun 1991, 9 jilid ayat-ayat suci Buddha yang bertajuk Propitiousness telah tersebar ke merata tempat di Kouhenenxu. Tulisan tersebut telah ditulis dalam bentuk simbol dan tulisan daripada Barat Xia dan dibatasi dengan mengikut motif rama-rama. Karya ini telah dijumpai di kawasan Pagoda di Baishigou yang terletak di negeri Helan, Ningxia, wilayah Auton-omous. Ahli arkeologi dan pakar telah menjelaskan bahawa jilid ini telah dicetak di sekitar tahun di Barat Xia iaitu setengah abad dalam abad ke-21 dengan menggunakan kayu jenis mudah alih. Ayat-ayat suci ini telah menduduki tempat terpenting dalam sejarah cetakan China.

Cetakan pada Dinasti Yuan
Satu perubahan besar telah berlaku ke atas teknik cetakan ketika Dinasti Yuan (1271-386). Pencapaian terbesar dalam teknik cetakan adalah inovasi dalam teknologi cetakan kayu mudah alih yang dihasilkan oleh Wang Zhen. Beliau telah mengupah orang untuk mengukir papan kayu mudah alih ini dan kemudian beliau mereka cipta sebuah plat untuk menyimpan papan cetak tersebut mengikut permintaan semasa.
Selain itu, beliau juga menggunakan teknik tersebut untuk menghasilkan mesin cetak untuk mencetak buku. Namun bergitu, sebelum Wang Zhen , sesetengah masyarakat juga telah mempelopori kaedah ini.

Cetakan dalam Zaman Dinasti Ming
Zaman Dinasti Ming ( 1386-644_ merupakan zaman kegemilangan dalam seni cetak di Negara China. Antara kecemerlangan ialah :
1) Semua jenis cetakan yang digunakan sebelum wujudnya dinasti Ming seperti woodblock, wood movable type, metal movable type, whole metal plates, and techniques of multi-colour printing telah diguna dan diaplikasi dalam dinasti Ming.
2) Kertas, dakwat, dan papan kayu yang digunakan dalam Dinasti ini adalah lebih berkualiti dan lebih standard berbanding dahulu.
3) Jenis-jenis dan siri cetakan yang dihasilkan juga mencapai tahap yang tertinggi dalam sejarah. Bukan sahaja mencetak buku traditional, tetapi ia juga menguna secara meluas dengan mencetak bahan sejarah, filasofi, majarah dan sebagainya dalam kuantiti yang banyak.
4) Perubahan dalam gaya cetakan. Dinasti ini telah menghasilkan karya yang lebih cantik dan karya Dinasti Song menjadi lebih berkualiti dan digunakan secara meluas.
5) Karya yang dihasilkan dalam bentuk cetakan telah mempunyai warna dan ini sekali gus menambah nilai estetik pada karyanya. 

Shi Zhu Zhai Book on the Art of Painting (A coloured book printed by Hu Zheng Yan
in the Ming Dynasty)

Letter-designs of the Sunglo Studio (colour printing with blind stamping)


Cetakan Zaman Dinasti Ding

Satu lagi kemuncak cetakan di Negara China ialah Dinasti Qing (1644-911). Pada dinasti ini, skala pencetakan dilakukan secara meluas, bukan sahaja berkembang meluas dalam modal tetapi juga berkembang dalam serantau China. Pada masa itu, rangkaian-rangkaian, pencetak-pencetak swasta dan bengke-bengkel juga telah dibangunkan. Oleh itu, pelbagai penerbitan juga bertambah dengan adanya banyak bengkel yang didirikan sama ada pihak ataupun kerajaan. Disebabkan ini juga, Dinasti ini telah mengatasi kesemua dinasti Cina sebelumnya dalam soal kuantiti dan jenis-jenis penerbitan.

Spring Festival Picture by Yang Liu Qing, Tianjin

Spring Festival Picture, Beijing

Dragon Tripitaka
(Engraved and printed by the Imperial Household in the 13 year of the Yong Zheng
Reign )

Leave a Reply