Best Blogger Template

Cetakan Tamadun Jepun



Cetakan blok kayu di Negara Jepun dikenali sebagai Ukiyo-e. Pada asalnya, cetakan dibawa masuk seiring dengan kemasukan agama Buddha. Stail dan gaya cetakan blok kayu Jepun yang unik telah berkembang maju pada pertengahan abad ke-17 sehingga ke pertengahan abad ke-19.

Perkataan “Ukiyo” berasal dari perkataan Buddha yang bermaksud dunia sedih. Aspek yang digambarkan dalam Ukiyo-e adalag tentang dunia terapung yang meujuk kepada perasaan dan kebebasan yang tidak abadi atau tidak kekal. “ e” pula bermaksud gambar atau lukisan. Pada zahirnya, Ukiyo-e menceritakan kekayaan sejarah zaman Edo di bawah pemerintahan Shogun yang terasing dari dunia luar. Kegiatan dilakukan berkisar tentang persembahan teater, testoran, kedai minum, geisha dan rumah pelacuran kelas atasan.

Pada tahun 1650, ilustrasu buku cetak dari blok kayu pertama telah dihasilkan oleh Ise Mongatari. Pada awalnya, hasil karya ilustrasinya agak kasar dan tidak penting berbanding teks yang dikeluarkan. Tokoh artis seperti Utamaro dan Sharaku telah menghasilkan poster, iklan persembahan teater dan rumah pelacuran atau potret idola seperti aktor Kabuki ( drama tradisi Jepun).

Tōshūsai Sharaku – Otani Oniji II, dated 1794 .
The Kabuki actor Otani Oniji II in the role of Yakko (manservant) Edobe.
Secara amnya, mereka membuat poskad dengan menggambarkan kehidupan seharian. Pada awal abad ke-18, cetakan telah menambah kualiti dari segi kualiti kertas, rupa bentuk dan saiz cetakan bertambah dan pelbagai. Selain itu, teknik cetakan juga bertambah moden. Pada awalnya, cetakan yang berwarna akan dilakukan dengan tangan. Pada pertengahan abad ke-18, Okumara Masanobu ( penerbit & pelukis ) telah membuat eksperimen dengan menggunakan lebih daripada satu kayu blok untuk menghasilkan beni-e’ atau gambar merah. Seniman iaitu Suzuki Harunobu merupakan tokoh cetakan yang cemerlang dan beliau terkenal di Edo . Beliau dapat menghasilkan beberapa siri cetakan blok kayu yang halus dan serupa dengan figura lelaki dan perempuan dengan gaya yang sungguh menarik. Kecantikan ukiyo-e’ hanya dapat dikecapi oleh warga dunia selepas Laksamana Perry ke Jepun 1854 selepas dasar ‘ buka pintu’. Malangnya banyak hasil karya ukiyo-e telah rosak akibat gempa bumi, kebakaran dan keusangan.

Shunga merupakan karya seni yang bergaya ukiyo-e ( karya di atas). Lukisan beliau biasanya berkait dengan adegen percintaan. Seni Shunga bermula sejak era Muromachi (1336-1573) dan dipengaruhi oleh pelukis erotik dari dinasti Tang di China, Chou Fang. Seni Shunga dibuat dan dijual dalam bentuk lembar atau dalam bentuk buku dinamakan “ enpon”. Selain itu, karyanya juga dalam bentuk gulungan yang dinamakan “kakemono-e”. Karya shunga yang dibuat di Osaka & Kyoto terdiri daripada warna yang lebih kaya jika dibandingkan dengan karya Edo. Hal ini kerana karyanya menggunakan “gofun” iaitu sejenis bubuk kulit kerang putih yang dicampur dengan berbagai bahan hingga menjadi pigmen yang beraneka warna.

Ketika era pemerintahan Kaei (1845-1854), banyak kapal pedagang asing datang ke jepun untuk membuat urus niaga. Oleh sedemikian, seni cetakan Ukiyo-e ketika itu telah banyak mengalami transformasi terutama dari segi budaya.

Selepas itu, diikuti pula dengan zaman keagungan Meiji iaitu disekitar tahun 1868, pada masa itu, negara Jepun sedang mengamalkan dasar terbuka kepada bahan import seperti hasil fotografi yang telah menggantikan seni Ukiyo-e secara keseluruhannya. Pengaruh barat ke atas Jepun juga berlaku dalam era ini. Ukiyo-e ketika itu jatuh dan menjadi amat tidak bernilai sehingga hasil cetakan ini hanya dijadikan sebagai kertas pembalut bahan dagangan. Ketika masyarakat barat melihat dan menjumpai kertas cetakan ini, keras itu telah menjadi sumber ilham penting kepada pengksrya-pengkarya daripada aliran impresionisme, kunisme, dan post-impresionis seperti Vincent Van Gogh, James Abbott, McNeil Whistler, Claude Monet dan lain-lain, pengaruh ini telah dikenali sebagai Japonisme di Barat.

Leave a Reply