Best Blogger Template

Sejarah Cetakan Sutera Saring



Cetakan sutera saring juga dikatakan sebagai cetakan sarigrafi. Nama ini diberikan dari bahasa latin iaitu “seri” (silk) dan perkataan dari Greek iaitu “graphos” (melukis atau menulis). Pada zaman dahulu, penggunaan sutera (silk) itu adalah sebagai bahan untuk dijadikan cetakan. Namun demikian, setelah zaman berubah dan semakin moden, maka ianya telah digantikan dengan penggunaan bahan sintetik. Penggunaan bahan ini lebih mudah dan mempunyai ketahanan dalam menghasilkan karya.

Cetakan sutera saring yang pertama dijumpa adalah di negara China semasa zaman dinasti Song (960-1279 AD). Manakala negara Jepun dan negara-negara Asia pula telah menggunakan teknik percetakan ini dan memajukan kraf dengan mengaplikasikan cetakan blok dan lukisan tangan (hand applied paint).

Cetakan ini telah diperkenalkan secara meluas di negara barat Eropah dari Asia pada akhir 1700s. Walaupun diperkenalkan secara meluas, tetapi cetakan ini tidak mendapat sambutan dan tidak digunakan di Eropah, malah didapati bahawa kebanyakkan sutera saring diperdagangkan daripada negara timur.

Cetakan saring yang pertama dilindungi paten dalam England oleh Samuel Simon pada tahun 1907. Ia asalnya digunakan untuk mencetak kertas dinding yang mahal, mencetak di atas linen, sutera, dan juga fabrik-fabrik halus yang lain. Pencetak atau pengkarya cetakan di barat biasanya bersifat menyendiri, suka mempertahankan diri dan tidak suka menyebarkan rahsia bengkel-bengkel, pengetahuan dan teknik-teknik pembuatan mereka.

Pada awal 1910s, pencetak-pencetak telah melakukan percubaan dengan menggunakan bahan foto reaktif kimia dan menggunakan cahaya aktinik untuk mengaktifkan untaian silang atau sifat-sifat kimia yang keras seperti kalium, natrium ammonium Chromate. Selepas itu bahan ini dikromat dengan perekat dan sebatian-sebatian gelatin. Pada masa itu, pengkarya-pengkarya seperti Roy Beck, Charles Peter dan Edward Owens telah mula belajar dan mencuba dengan chromik emulsi dan terpeka garam asid untuk stensil foto reaktif. Akhir, mereka ketiga ini telah berjaya membuktikan, malah merevolusikan perdagangan industri percetakan skrin dengan memperkenalkan foto industri yang menggambarkan stensil. Walaupun penerimaan kaedah ini telah mengambil masa yang lama. Namun, cetakan sutera saring perdagaangan kini lebih tumpu kepada sensitiviti yang jauh lebih selamat dan kurang penggunaan bahan kimia seperti toksik yang terhasil akibat bichromates.

Pada tahun 1928, Joseph Ulano telah mengasaskan industri pembekal kimia Ulano. Beliau juga mewujudkan satu cara kaedah penanggalan warna iaitu dengan cara menggunakan bahan stensil lakuer (lacquer soluble stencil). Bahan stensil ini akan memotong bentuk, selepas itu, kawasan-kawasan yang hendak dicetak akan dibuang dan menghasilkan karya stensil skrin yang sharp dan tepat.

Pada asalnya, sektor industri teknologi lebih membawa manfaat dan lebih untung. Tetapi pada akhir tahun 1900s, cetakan sutera saring telah mendapat sambutan dan diangkat oleh seniman-seniman sebagai satu ekspresif. Selepas itu, cetakan ini semakin popular sama ada dalam seni halus atau dalam percetakan secara komersial. Pada masa itu, mereka sudah biasa untuk mencetak imej-imej yang terdapat dalam poster, T-shirt, topi, CDs, DVDs, seramik, kaca, politena, polipropilena, kertas, logam dan kayu.

Pada tahun 1930s, sekumpulan seniman telah menubuhkan National Serigraphic Society dan mencipta perkataan Serigraphy supaya hendak membezakan permohonan artistik seni cetakan saring daripada kegunan dalam proses industri.
Pencetak dari pusat Bantuan Alam Sekitar Kebangsaan (National Environmental Asistance Center) pernah mengatakan bahawa proses cetakan jenis ini adalah cetakan yang serba guna. Pada asasnya, bahan untuk cetakan jenis ini mudah didapati, ia sering digunakan dalam seting bawah tanah (underground) dan mengsubbudayakan (subculture). Selain itu, cetakan sutera saring juga telah menjadi satu keseniaan kebudayaan yang penting yang dapat dilihat menerusi filem poster-poster, sampul album, risalah-risalah, kemeja-kemeja, pengiklanan, dan lain-lain.

One Response so far.

Leave a Reply